Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Jak wspomóc odporność organizmu?

Okres przesilenia wiosennego a póżniej sezon jesienno - zimowy to typowe dla Polski okresy obniżonej odporności. Wraz z nimi obserwujemy wzmożone przeziębienia, katary, anginy, bóle gardła i grypy. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, których system odpornościowy jest jeszcze słabo rozwinięty i często nie potrafi poradzić sobie z infekcją. Cechy układu odpornościowego są oczywiście dziedziczne, lecz możemy wspomóc organizmy naszych pociech poprzez stymulację odpowiednią dietą.

Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu należy pamiętać o kilku zasadach.

Dzień zawsze rozpoczynamy od śniadania, które dziecko powinno bezwarunkowo zjeść przed wyjściem z domu. Śniadanie przedszkolaka powinno być białkowo - węglowodanowe, gdyż wzrost insuliny po spożyciu węglowodanów przyspiesza wbudowywanie się aminokwasów w struktury białkowe, co jest bardzo ważne dla rosnącego malucha. Śniadanie zmniejsza także wrażliwość na przechłodzenie organizmu i daje dziecku energię do życia.

Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3 - 4 godziny, gdyż zapobiega to gwałtownym spadkom glukozy. Nie powinny być też krótsze niż 2-3 godziny, gdyż wówczas zaburzają pracę żołądka, którego pozbawia się odpoczynku.

Dzień należy zakończyć, najpóźniej o godzinie 19, aby na noc nie obciążać układu trawiennego i krwionośnego. Ten ostatni posiłek powinien być lekkostrawny, węglowodanowy. Zaproponujmy dziecku kaszę, ryż, makaron, czy ciemne pieczywo z warzywami sezonowymi. Węglowodanowa kolacja sprzyja syntezie melatoniny, hormonu snu i serotoniny, hormonu dobrego samopoczucia. Nie podawajmy dziecku na kolację produktów białkowych: twarogów, serów, mięs, nabiału. Są one długo trawione i powodują ogólne ożywienie organizmu.

W diecie dziecka nie powinno zabraknąć:

1.  Jogurtu 

Ma on działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Powoduje też produkcję interferonu (białka działającego wirusobójczo) i nasila produkcję przeciwciał. Działanie jogurtu zbliżone jest do działania Levamisolu - leku wzmagającego odporność. Kwas mlekowy i propionowy zawarte w jogurcie skutecznie obniżają pH, które zapobiega namnażaniu bakterii chorobotwórczych, a diacetyl i leuteryna wpływają hamująco na rozwój bakterii Gram + i Gram -. Pamiętajmy jednak, że jogurt działa wychładzająco na organizm, więc w okresie zimowym powinien być spożywany w porze obiadu, ewentualnie podwieczorku.

2.  Czosnku 

W akcji pobudzania odporności możemy liczyć na czosnek. Dzięki obecności ajoenu wzmaga siły działania limfocytów T i makrofagów, kluczowych elementów układu odpornościowego. Wyciąg z czosnku zabija w 99% rhinowirusy i wirusy -3 powodujące przeziębienia i infekcje grypopodobne. Czosnek należy traktować jako przyprawę, gdyż jedzenie dużych ilości tego naturalnego antybiotyku, pozbawia nas probiotycznych bakterii jelitowych.

3.  Warzyw i owoców

Jedzenie warzyw i owoców również wspomaga działanie układu odpornościowego, zwłaszcza zawierających witaminę C i beta-karoten (papryka, truskawka, brukselka, kiwi, grejpfrut, pomidor, brokuły, jarmuż, marchew, kalarepa, szpinak, morele). 

4.  Cynku 

Przy komponowaniu jadłospisu dla dziecka pamiętajmy o cynku. Maluchy pozbawione tego pierwiastka częściej się przeziębiają i mają zakażenia dróg oddechowych. Cynk znajdziemy w ostrygach, wątrobie cielęcej, mięsie, pestkach dyni.

5.  Cebuli 

W walce z bakteriami nie może zabraknąć cebuli. Jest ona najbogatszym źródłem kwercetyny, bardzo silnej substancji przeciwutleniającej, zapobiegającej zapaleniom oskrzeli, katarom siennym. Kwercetyna zachowuje swoje właściwości także po ugotowaniu i duszeniu.

Organizm człowieka został zaopatrzony w szereg systemów obronnych, ważne jest jednak wspomaganie naszej odporności poprzez prawidłowe odżywianie. A niestety częściej i chętniej sięgamy po preparaty farmakologiczne niż naturalne produkty. Pamiętajmy jednak że tylko natura jest doskonała a człowiek w laboratorium potrafi syntetyzować jedynie jej namiastki.

 

Mgr inż Agnieszka Potocka