Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Czerwony ryż – działanie i wartości odżywcze

Jeżeli chcesz urozmaicić swoje danie obiadowe, rozważ spróbowanie czerwonego ryżu. To znana od wieków jedna z wielu odmian chińskiego ryżu, która powstaje w wyniku fermentacji nasion ryżu przez niektóre szczepy leczniczych drożdży. 

Rola czerwonego ryżu w dietoterapii.

Badania wskazują na działanie przeciwnowotworowe czerwonego ryżu i redukcję ryzyka chorób serca w stopniu porównywalnym z lekami obniżającymi poziom cholesterolu całkowitego i frakcji LDL (niektórych statyn). Osoby ze zwiększonym ryzykiem chorób krążenia z pewnością powinny włączyć czerwony ryż do diety. Choroby układu sercowo-naczyniowego powodują około połowę zgonów w Polsce, stanowiąc tym samym ich najczęstszą przyczynę. Według badań epidemiologicznych każde obniżenie stężenia cholesterolu LDL o 1,0 mmol/l (≈ 40 mg/dl) przyczynia się do redukcji ilości zgonów z powodu chorób sercowo-naczyniowych o 22%. Z tego powodu celem postępowania leczniczego przy nieprawidłowym poziomie lipidów jest obniżenie stężenia cholesterolu całkowitego i frakcji LDL. Pierwszy obowiązkowy krok w terapii zaburzeń lipidowych polega na zmianie stylu życia a następnie włączenia farmakologicznego. 

Wykazano również jego pozytywny wpływ na redukcję masy ciała. Sfermentowane na ryżu drożdże Monascus purpureus w postaci ekstraktu zmniejszają gromadzenie lipidów w komórkach w zależności od użytej dawki. Jak pokazały wyniki badań, duże ilości ekstraktu (2 mg/ml) obniżyły zawartość tłuszczów w komórkach o 93% i 86%, nie powodując toksycznego działania na organizm. 

Dlaczego warto jeść ryż?

Dostarcza on węglowodanów złożonych, które są źródłem energii. Ponadto ryż zawiera witaminy z grupy B a także witaminy K i E i wapń, żelazo oraz cynk, potas, fosfor, mangan, magnez. W porcji czerwonego ryżu znajdują się aż 3 gramy błonnika (podczas, gdy w porcji brązowego ryżu 2 gramy). Ryż biały jest poddawany obróbce, która pozbawia go cennych składników, dlatego lepiej wybierać ryż brązowy lub czerwony. 

Jak przygotowywać ryż?

Ryż czerwony pełnoziarnisty gotujemy w lekko osolonej wodzie, nieco dłużej niż biały (35-40 min), w proporcji 1:2. Ryż powinien być przygotowywany bez woreczka i gotowany na sypko w niewielkiej ilości wody, uzupełnianej aby nie doprowadzić do przypalenia. Dobrze smakuje podany do obiadu w postaci mieszanki ryżu brązowego i czerwonego.