Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Czy cukier naprawdę jest taki straszny?

Odrobina nie zaszkodzi...

Jest benzyną dla mógzu...

I na tym się kończą wszystkie usprawiedliwienia dla konsumowania cukru w pewnych ilościach.. Pytanie brzmi: czy cukier powinien być jedzony, i jeśli tak, to w jakiej ilości?

 

Problem z cukrem:

Cukier, poza białą sproszkowaną formą pochodzącą z buraków, występuje w wielu formach. Można go też kupić w każdym sklepie. Cukier w każdej postaci (wliczając syrop kukurydziany, miód, syrop klonowy i z agawy) wpływa na organizm w sposób poważny, a obecnie spożywamy go więcej niż kiedykolwiek przedtem. 

Często słyszy się argument, że cukier w umiarkowanych ilościach nie szkodzi i że eliminacja jakiejkolwiek grupy jedzenia jest niebezpieczna. Ogólnie rzecz biorąc, nieprzyjmowanie któregoś z pokarmów należących do kategorii makroskładników (tj. węglowodanów, białek czy tłuszczy) byłoby błędem, ale cukier sam w sobie nie należy do żadnej z tych grup. Mimo, że cukier w niektórych formach występuje naturalnie w jedzeniu, sam w sobie nie zawiera:
- żadnych odżywczych substancji,
- żadnego białka,
- żadnych zdrowych tłuszczy,
- żadnych enzymów.

Spożycie cukru jest więc tylko pustym i szybkim uzupełnieniem kalorii.

Co jest w cukrze?

Najczęściej, kiedy rozmawiamy o cukrze, mamy na myśli mieszankę glukozy i fruktozy. Obie te formy są cukrami prostymi, które znajdują się w różnych produktach, w różnej ilości.

Czy istnieje bezpieczna dawka cukru?

Nie ma bezpiecznej dawki cukru. Cukry występujące naturalnie w owocach i warzywach są zbalansowane przez witaminy, enzymy i inne właściwe tym pokarmom składniki, które spowalniają trawienie cukrów i pomagają organizmowi łatwiej sobie z nimi poradzić. Cukier dodawany do napojów i jedzenia nie daje takich korzyści i zamiast tego:
- stresuje wątrobę. Kiedy dostarczamy do organizmu fruktozę, przechodzi ona do wątroby. Jeśli glikogen zgromadzony w wątrobie jest na niskim poziomie, np. po wysiłku fizycznym, fruktoza zostaje wykorzystana do uzupełnienia glikogenu. Jeśli jednak w wątrobie jest odpowiednia ilość glikogenu, to spożyta fruktoza zostanie zamieniona w tłuszcz. Część tłuszczu zostaje odtransportowana, ale część pozostaje w wątrobie. Zgromadzony z czasem tłuszcz może doprowadzić do niebezpiecznego dla zdrowia otłuszczenia wątroby,
- wzrasta poziom złego cholesterolu i triglicerydów,
- prowadzi do odporności na leptyny (wzrost wagi, problemy ze snem, itp.),
- tworzy w mózgu odpowiedź uzależnieniową,
- nie daje poczucia sytości, zamiast tego zachęca do jedzenia większych ilości pokarmu. 

Mówiąc praktycznie...

Od kiedy cukier jest tak łatwo dostępny, trudno jest go całkowicie unikać, jednak wszechobecność cukru nie sprawia, że jest on zdrowszy...

Cukier jest szczególnie szkodliwy dla dzieci, które dopiero budują swoje organizmy i kształcą metabolizm. Starajmy się więc zapewnić dzieciom prawdziwe jedzenie, unikając jak ognia jedzenia przetworzonego. Oznacza to gotowanie posiłków w domu. Pracujmy nad tym, aby nauczyć nasze dzieci zdrowych nawyków żywieniowych już w domu. Jednocześnie nie należy całkowicie unikać niezdrowego jedzenia (w sporadycznych sytuacjach), aby dzieci nie traktowały go jako bardzo pożądanego zakazanego owocu...

Soki i napoje najlepiej przygotowujmy w domu, bowiem w tych ze sklepu są potężne ilości cukru.

Brzmi to jak ciężka praca?? Na pewno wymaga więcej wysiłku niż zamówienie gotowego jedzenia w pudełku, ale jest tego warte. Dzięki unikaniu cukru nie chorujemy, nie stosujemy antybiotyków, jesteśmy dużo szczęśliwsi i w świetnej formie.

Unikajcie cukru, jakby od tego miało zależeć wasze życie.